Deze openbare basisschool in Haarlem heeft een metamorfose ondergaan.
Er zijn een aantal strategische architectonische ingrepen gedaan die licht, lucht en ruimte in het jaren 60 schoolgebouw hebben gebracht en een totaal frisse uitstraling hebben gegeven. Het project toont aan dat de renovatie van naoorlogse schoolgebouwen een volwaardig alternatief is voor sloop en nieuwbouw.
De basisschool is onderdeel van een karakteristieke groenstrook in de Haarlemse wijk Schalkwijk. Het hoofdgebouw werd in 1964 gebouwd als basisschool en in 1967 werden een gymzaal en kleuterschool toegevoegd. Met zijn efficiënte plattegrond en gedeeltelijk gestandaardiseerde constructie was de school de voorloper van een reeks patioscholen die in de jaren zestig werden gebouwd.
Het gebouw had echter dringend een opknapbeurt nodig. Het was een multiculturele school en stond bekend als een probleeminstelling met een teruglopend leerlingenaantal. Het introverte schoolgebouw was achterhaald en qua uitstraling en kleurenpalet achterhaald. De eens zo beroemde patio's werden verwaarloosd en bleven ongebruikt. Op het gebied van leren had de school ruimte nodig voor groepsactiviteiten en vieringen.
In 2015 werd Serge Schoemaker Architects, na een ontwerpend onderzoek onder de paraplu van Stichting Mevrouw Meijer, aangesteld om de verbouwing en uitbreiding van de basisschool te begeleiden. Uit het onderzoek bleek dat een toekomstbestendig resultaat behaald kan worden door middel van renovatie, goedkoper dan sloop en nieuwbouw. Ruime en lichte klaslokalen maken naoorlogse scholen als deze ideaal voor renovatie.
Bij het ontwerp voor de renovatie en uitbreiding is gebruik gemaakt van de oorspronkelijke heldere gangenindeling. De toiletgebouwen die ooit aan het einde van de gangen stonden, zijn verwijderd om zicht op de omgeving te krijgen en de school een open karakter te geven. Zowel binnen als buiten markeren nu grote limoengroene kozijnen de uiteinden van de gangen. Ze maken deel uit van een totaal nieuw kleurenpalet.
De grootste patio is overdekt en ingericht als polyvalent auditorium. De verticale lichtstraten boven het hoofd zijn zo geplaatst dat daglicht van verschillende kanten binnenvalt, zonder hinder te ondervinden van direct zonlicht. De benodigde opbergruimtes zijn gecreëerd in zitelementen, op maat gemaakt in berken multiplex, die de zaal omsluiten. De zorgvuldig ontworpen, halfopen hal voegt een nieuwe ruimtelijkheid toe aan de school en biedt extra ruimte voor groepsactiviteiten en vieringen.