Heineken

DE ALLEREERSTE ENERGIEZUINIGE LICHTRECLAME VAN NEDERLAND

Deze Heineken installatie schittert inmiddels al een aantal jaren op Schiphol. Het is niet alleen uniek en bijzonder object, maar ook een belangrijke mijlpaal, want het was de eerste energiezuinige lichtreclame van Nederland!

HEINEKEN WILDE ABSOLUUT 3TAC ALS LEVERANCIER VAN HUN GROENE LICHTRECLAME

Het lijkt in tegenspraak met elkaar: duurzaamheid en lichtreclame. Toch weet 3TAC het met elkaar te combineren.

In 2010 sprak René Huizenga de volgende woorden: “Minimaal vijf procent van onze klanten willen we binnen een jaar zover krijgen dat ze groen denken.”. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en is de visie van René volledig geïntegreerd in onze samenleving. Over een vooruitziende blik gesproken!

Bij Heineken gaf bevlogenheid, visie en inspiratie de doorslag om met 3TAC in zee te gaan. Op Schiphol plaatsen we een kunstwerk van 12 meter breed en ruim 8 meter hoog. “Het moest een opvallende reclame-uiting zijn”, stelt Gerard Straathof van Heineken. “Tegelijkertijd willen we er ons groene imago mee versterken. Energiezuinige verlichting dus.” Heineken nodigde vijf gerenommeerde Nederlandse bedrijven uit om met het bedrijf mee te denken. Uiteindelijk bleven er twee firma’s over. “Voor ons was op dat moment eigenlijk al duidelijk dat we met 3TAC wilden samenwerken. Het ontwerp en de gedachte erachter spraken ons het meeste aan.”.

Saillant detail is dat René Huizenga de opdracht in eerste instantie helemaal niet zag zitten. Volgens hem zat er te weinig vernieuwends aan het oorspronkelijke idee. Toch vonden Heineken en 3TAC elkaar. Zeker omdat Huizenga in zijn presentatie stelde: “We weten nog niet precies hoe we het gaan maken, maar dát we het gaan maken, staat vast.”.

Sinds 2010 staat het reclamebord op Schiphol en zijn zowel René Huizenga als Gerard Straathof zeer content. Mede door het gebruik van duurzame LED-verlichting en het aanbrengen van zonnecollectoren was het de eerste energie neutrale lichtreclame van Nederland.

“Als in het donker de verlichting aan gaat, verbruikt het evenveel stroom als er overdag aan het energienet geleverd is.”.

Straathof erken dat deze opdracht beide bedrijven soms wat hoofdpijn heeft opgeleverd: “Het was geen eenvoudige opgave, maar met 3TAC is de klus geklaard. Het is een heel creatief proces geweest met veel nieuwe technieken waar zowel Heineken als 3TAC in de loop der jaren veel aan hebben gehad.”

“Deze reclame is ook heel wat anders dan de doorsnee, ronde uithangborden van Heineken die bij ons op veel cafés hangen. Die opdrachten gun je op prijsindicatie en dat kunnen heel veel bedrijven. In het geval van het kunstwerk op Schiphol was prijs geen doorslaggevende factor, innovatie en creativiteit waren dat wel.” aldus Straathof. Niemand die aankomt of wegvliegt vanaf Schiphol kan om de reclame van Heineken heen en daar zijn we na al die jaren nog steeds beretrots op!



Gepubliceerd op21 maart 2022 om 0:00