Deel deze spotlight

124 Transportinstallaties voor de Noord/Zuidlijn

Tekst
BeeldThyssenkrupp Home Solutions

Multinational Thyssenkrupp is al meer dan tweehonderd jaar leverancier van producten en diensten in diverse sectoren. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve producten die resulteren in duurzame infrastructuren en efficiënt gebruik van middelen bevorderen. Niet voor niets is Thyssenkrupp de partij die alle transportinstallaties ten behoeve van de Noord/Zuidlijn heeft mogen leveren. We spreken Project Manager Harry Beukeveld.

Korting op energieverbruik

‘In het voortraject dongen vijf bouwkundige aannemers mee om de opdracht. Uiteindelijk is bouwcombinatie VIA Noord Zuidlijn de opdracht gegund, mede omdat Thyssenkrupp aantoonde te kunnen voldoen aan de eisen wat betreft de fictieve korting op het energieverbruik. Zodoende namen mijn collega en ik vanaf 2011 deel in het ontwerpteam dat al geformeerd was voordat de inkt op het contract droog was. Het betekende dag in dag uit intensief overleg. Over de tekeningen, over de gestelde eisen en over de vertaling naar de praktijk. Veel van ons werk vond plaats achter bureaus, maar je moet ook naar buiten om te kijken of dat wat je bedenkt, matcht met de werkelijkheid. En dat bleek niet in alle gevallen zo te zijn. Terug naar de tekentafel voor een controle- en verbeterslag dus. Zo kwamen we langzaam maar zeker tot een DO, het definitieve ontwerp. Na de bemonstering van alle materialen maken van montageplannen, en het uitvoeren van de kwaliteitstests konden we in 2013 in productie.’

Veel handwerk

‘Het proces van productie tot levering nam per installatie zo’n twintig weken in beslag. Natuurlijk hebben we niet alle roltrappen en liften in één keer, maar in shifts van zes á zeven stuks geproduceerd. In 2015 zijn bijna alle roltrappen en liften -ook weer in shifts- gemonteerd. De efficiënte planning zorgde voor een continue flow, dat proces verliep erg goed. Ook bij de bijzondere roltrappen zoals die op stations Vijzelgracht, De Pijp en het Rokin. Daar zat vanwege de immense lengte op voorhand al veel handwerk in en dat bleef tijdens de productie en demontage in de fabriek te Hamburg, transport en de montage op locatie onverminderd. Na het afmonteren en gereedmaken van de roltrappen begon halverwege 2016 de testfase waarin allerlei scenariotests zijn gedaan. Deze fase duurde tot januari 2018 en al die tijd hebben onze roltrappen en liften naar wens gefunctioneerd.’

Positieve reacties

‘De Noord/Zuidlijn is nu een jaar open en elke keer als ik door een van de stations loop -wat veel gebeurt, want Thyssenkrupp is ook verantwoordelijk voor het onderhoud- krijg ik positieve reacties. Gebruikers waarderen de lijn enorm. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid en zeker ook vanwege de aanwezige kunst. Voor mij is het heel bijzonder om het resultaat te ervaren. In 2011 liepen we in een betonbak, in 2012 fietste ik nog door de tunnel en nu rijden de metro’s af en aan.’ 

Noord/Zuidlijn

  • 124 transportinstallaties waaronder:
  • 93 roltrappen
  • 27 liften
  • 4 hellingbanen

‘Wat wij voor de Noord/Zuidlijn hebben mogen doen, is voor Nederlandse begrippen een bijzonder grote opdracht. Maar de aantallen op zich, daar schrokken wij niet van. Wat het complex maakte, was de montage onder de grond. De aannemer heeft allerlei plannen moeten maken om de omgeving zo min mogelijk te belasten. Daarom moest alles wat in de grond of tunnel gemonteerd moest worden ook worden vervoerd dóór de tunnel. Zodoende hebben we 75 roltrappen de tunnel ingebracht en via de trein naar betreffende stations vervoerd. Je begrijpt, zo’n tunnel is rond, dus dat had wel wat voeten in aarde. Het is een andere opdracht dan wanneer je een roltrap door de stad vervoert en bovengronds in een winkel plaatst.’

Tekst: Marieke Pool | Fotografie: Thyssenkrupp

Gepubliceerd op6 december 2019 om 8:40