Deel deze spotlight

'Architecten willen meer te kiezen hebben dan model A, B en C en kleur 1 en 2.

Tekst
BeeldEuroliften

‘Om gebakken peren te voorkomen bespreken we een aanvraag graag wat uitgebreider dan dat we alleen informatie vanuit het bestek halen,’ vangt directeur en hoofd verkoop Erik van Tol aan. ‘Het is makkelijk om zomaar een lage prijs te roepen, want dan haal je een project wel binnen. Maar dat heeft enkel zin als het een standaard liftje betreft. Partijen komen bij ons voor maatwerk, ze willen meer te kiezen hebben dan model a, b en c en kleur 1 en 2. Het project goed doorspreken is dan absoluut geen overbodige luxe.’

'Eigenaar en gezicht van de zaak Erik van Tol heeft van oorsprong een werktuigbouwkundige achtergrond, maar is inmiddels ook in de elektra en bouwkunde door de wol geverfd. ‘De ervaring die ik in het verleden heb opgedaan helpt me bij mijn werk. Ik kijk altijd puur praktisch naar een project. En ja, dan wijkt mijn oplossing wel eens af van het oorspronkelijke plan.’


DOOR DE WOL GEVERFD
‘Wij zijn zeker niet de goedkoopste. In aanschaf bedoel ik dan. Maar ik denk dat als je de kosten gedurende de gehele levensduur van een van onze liften vergelijkt met die van anderen, we helemaal niet duur zijn. Stilstand, niet verkrijgbare onderdelen, het komt zo vaak voor. Bij anderen dan hè? Wij hebben nog onderdelen van liften die we in 1992 gemonteerd hebben en onze klanten kunnen ook in het weekend rekenen op onze storingsdienst, waar ik zelf ook nog steeds in mee draai. Goedkoop is vaak duurkoop.’


ENERGIEZUINIG
‘Er zaten vroeger enorme energievretende motoren in de grote liften in flatgebouwen. Dat is tegenwoordig heel anders. Er zijn zelfs oplossingen denkbaar waarbij de lift werkt op een accu die gevoed wordt door zonnepanelen. Deze kostbare oplossingen zijn absoluut van nut voor liften die een gigantisch vermogen vragen, maar in mijn ogen nog niet voor een rolstoellift met een motortje van 750 watt. Een stofzuiger verbruikt nog meer! De besparing zou neerkomen op een kilowatt per week, dat zet niet bepaald zoden aan de dijk. Daarbij heeft een accu oplaadtijd en dat komt niet altijd uit in openbare ruimten. Een lift moet tenslotte gewoon werken. De meeste van onze liften werken op 230V. De motorbesturing loopt via een frequentieregelaar die piekspanningen opvangt en een rustig verloop geeft aan de bewegingen van de lift. Bijkomend voordeel is dat dit ook energie bespaart,’ besluit Erik van Tol.


KMMA TERVUREN, BELGIË
‘Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika is een van de mooiste Afrikamusea ter wereld. In de afgelopen jaren heeft er een flinke renovatie plaatsgevonden waaraan ook wij onze bijdrage mochten leveren. Euroliften heeft zes liften gebouwd, waarvan twee volledig zijn ingelegd met marmer. Dit marmer is uit de originele vloer gezaagd en met grote zorg teruggelegd in de gemonteerde liften. Een enorm precies werk. Ook bijzonder zijn de twee ronde liften die we in de kapel hebben gebouwd. Vanwege de smalle doorgangen en wenteltrappen hebben we deze ter plaatse gemonteerd. Een ronde lift is redelijk uniek ja, voor zo’n opdracht trekken we graag onze trukendoos open!’



‘We komen met regelmaat tegen dat er onvoldoende is nagedacht over oplossingen in fietskelders. Wij denken graag mee in transportoplossingen!'



OBA AMSTERDAM
‘Stichting Openbare Bibliotheken Amsterdam (OBA) wilde iets bijzonders op de twee nieuwe locaties. En dat is gelukt! De architect van OBA in Amsterdam Noord heeft met de opengewerkte vloeren, schoon gebikte bakstenen muren, de centraal geplaatste liftschacht en de boekenrekken van betonplex een unieke omgeving gecreëerd. Een ook de vestiging aan het Bijlmerplein is toonaangevend. Het oude belastingkantoor herbergt een kinderopvang, een hostel en de OBA. Tegen de loopbrug in de vide is een liftschacht geplaatst. De lift is van top tot teen gemaakt van aluminium profielen en veel glas, zelfs het dak is van glas. Dat laatste is echt wel uniek hoor. En prachtig, dat moet ik de architect nageven.’


STADGENOOT, AMSTERDAM
‘Deze Amsterdamse woningcorporatie richt zich met name op huisvesting voor mensen met lage en middeninkomens, studenten en mensen die speciale zorg nodig hebben. In een van de panden van Stadsgenoot was een fietskelder gecreëerd waarin eigenlijk alleen een kinderfiets de bocht kon maken. Niet handig in een studentenomgeving! Wat betreft de trap konden we alleen maar concluderen dat deze vervangen diende te worden. En met onze op maat gemaakte fietslift kunnen de bewoners hun vervoermiddel nu wel gemakkelijk in en uit de kelder plaatsen. Gewoon op een recht vlak zonder gekke capriolen.’


Euroliften levert vanuit de eigen fabriek in Aalsmeer oplossingen voor een ieder die te maken heeft met verminderde mobiliteit. Het assortiment bestaat uit plateauliften, trapliften, hefplateaus, woonhuisliften en schaarliften voor toepassing in én buiten het pand. Verder ontwerpen en produceren de professionals van Euroliften slimme liftoplossingen voor transport van fietsen, bedden en meer. Voor functionele en adequate mobiliteitsoplossingen moet je bij Euroliften zijn.


Tekst: Marieke Pool - Fotografie: Euroliften

Gepubliceerd op3 oktober 2017 om 9:20