Brandveilige én visuele bijdragen aan de Noord/Zuidlijn
Een significante bijdrage leveren aan de ontwikkeling van glassystemen en toekomstige opdrachtgevers oplossingen op maat bieden. Dat is de visie van INTERIOR GLASSSOLUTIONS, de specialist in glassystemen voor interieurtoepassingen. We spreken directeur Geurt Roelofsen.
‘De ontwikkelingsperiode voor de Noord/Zuidlijn nam in totaal zo’n tien jaar in beslag. Dat had niet alleen met technische aanpassingen in het ontwerp te maken, maar ook met de faillissementen van een aantal partijen. Het betekende tevens dat we in plaats van drie jaar, slechts anderhalf jaar hadden voor de uitvoering. Parallel daaraan liepen de kunsttrajecten op de stations CS, De Pijp en Vijzelgracht, ook daar zaten flink wat uitdagingen tussen. Neem de levensechte tulpen in het glas op het centraal station. De kunstenares drukte ons op het hart elke nerf te visualiseren. Na diverse testen kozen we voor fotodruk ín het glas. En al zeg ik het zelf: het resultaat mag er zijn. Het kunstwerk in Station Vijzelgracht was minstens zo’n mooie uitdaging. Dit station is uitgerust met een van de langste roltrappen van Europa. Gebruikers van deze trap kunnen niet om het kunstwerk met Ramses Shaffy heen. De lichtgevende knooppunten zijn stuk voor stuk gekoppeld aan belangrijke personen en gebeurtenissen in het leven van Shaffy, die tot zijn dood in 2009 op steenworp afstand van dit station woonde. Het totaalplaatje is erg indrukwekkend.’
‘INTERIOR GLASSSOLUTIONS kan dankzij het mede-eigenaarschap van het Franse Saint-Gobain Glass putten uit 350 jaar ervaring in de ontwikkeling en realisatie van de meest uiteenlopende glassystemen. Met een groot concern achter je is investeren in projecten als de Noord/Zuidlijn gemakkelijker te realiseren dan bij het ontbreken van die support. Inmiddels kiezen ook veel andere partijen voor de technieken die we in eerste instantie speciaal voor dit project hebben ontwikkeld. De innovatiedrang van INTERIOR GLASSSOLUTIONS zorgt ervoor dat de architect ons graag al in het voortraject bij een bouwproject betrekt.’
25.000 m2 glas waarvan 18.000 m2 wandbekleding en 7.000 m2 brandhangende beglazing
‘De Noord/Zuidlijn is een van de grotere projecten die we hebben gerealiseerd. Het bijzondere was dat geen enkel bestaand product voldeed aan de tekeningen. Dat maakte het voor ons extra interessant. We hebben in samenwerking met brandspecialist Vetrotech, ook gelieerd aan Saint-Gobain, alle producten voor dit project ontwikkeld, geheel naar de designwensen van Benthem Crouwel en uiteraard volgens de eisen op het gebied van brandveiligheid. Deze eisen zijn gebaseerd op het safe haven-principe. Dat betekent dat een brandende metro in staat is het station te bereiken en reizigers de tijd hebben het station te verlaten. Je begrijpt dat glas in die situatie gewoon moet blijven hangen. Daar hebben we oneindig veel op getest en zijn erin geslaagd de gewenste 7.000 m2 beglazing brandhangend te maken.’
Tekst: Marieke Pool | Fotografie: Interior Glassolutions