Deel deze spotlight

De fabrikant als informatieregisseur

Tekst
BeeldZeeBoer b.v.

Het bouwproces is complex wat betreft productkennis. Niet losse artikelen, maar de combinatie van producten ofwel systeemoplossingen vormen de basis van een bouwproject. BIM speelt een steeds prominentere rol bij het maken van keuzes. Dit is niet alleen van grote invloed op de beslisser, maar ook op de toeleverancier. De bouwleverancier van nu moet inspelen op een groeiende behoefte aan informatie.

Gebouw Informatie Model

Het BIM-model richt zich steeds meer op gebouwinformatie. Bij circulair denken hoort immers het opslaan van toekomstgerichte informatie. Voorheen eindigde een bouwtraject met het overhandigen van de voordeursleutel. Ook voor de bouwleverancier was de factuur het laatste ijkpunt.

De leverancier van nu is vooral een kennispartner voor alle betrokkenen. Hierbij begint het met inspireren en ontwerpen van een goede oplossing. Uitwisseling van productdata is een volgende stap. Richting aannemer, handel, verwerker en gebruiker. Opstellen van een goed contractdocument? Of je het “bestek” noemt of “BIM” maakt niet uit: de fabrikant kent de prestaties van zijn oplossing.

Controle behouden

Door de combinatie van bouw, gebruik, onderhoud, sloop en hergebruik speelt de fabrikant de hoofdrol. De fabrikant trekt zijn handen eigenlijk nooit meer van zijn oplossingen af. Het is daarom zaak controle te houden over assortiment, productinformatie, bestekteksten en BIM-data.

Actueel houden is een eerste vereiste voor efficiënt gebruik. Menig vers-ontwikkelde BIM-bibliotheek is al verouderd bij de introductie ervan.

Een PIM met bouwaffiniteit

Het inrichten van een PIM lijkt op dit moment bovenaan de lijst te staan voor veel leveranciers. Verstandig, mits ontwikkeld vanuit een bouwvisie. De tijd van “lever je informatie maar periodiek bij ons aan en dan komt het goed” is namelijk definitief voorbij. Zet liever een beproefd softwarepakket in dat kan voldoen aan bouw- en fabrikantspecifieke eisen.

ZeeBoer adviseert bouwleveranciers bij het verspreiden van hun productinformatie. Met Utopis® Platform, het productinformatiemanagementsysteem (PIM) voor de bouw, wordt informatie slim beheert en maximaal verspreid. Ook dertig jaar na de laatste factuur.

PIM – Do's and don'ts

  • Informeer bij collega’s en concurrenten naar ervaringen met PIM’s
  • Kies je voor één ultieme all-in-one oplossing? Vaak is zijn hybride oplossingen pragmatischer
  • Hoeveel points of no-return zijn er tijdens de implementatie van het productmanagement?
  • Stel bouw-specifieke vragen. Hoe gaat het pakket om met circulair bouwen, kwaliteitsborging, BIM en bestek?
  • Ligt de beslissing bij uw datamanager, marketingafdeling of sales director? Of speelt productmanagement de belangrijkste rol?

Tekst | Fotografie: ZeeBoer

Gepubliceerd op3 januari 2020 om 11:08