De lift als beleving
In het verleden was de lift een stille cabine aan een kabel. Verantwoordelijk voor het efficiënt verticaal transporteren van mensen en goederen. Door met diverse materialen te spelen kan men het interieur afstemmen op het gebouw. Van luxe tot praktisch en vandalismebestendig.Tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden om van de lift een ware beleving te maken.
GEPERSONALISEERD EN SOCIAL
Eind 2017 lanceerden wij in het Myyrmanni shopping center in Vantaa, Finland, de eerste ‘Social Media’ lift. De achterwand van deze lift is uitgerust met een groot scherm waarop passagiers virtuele berichten kunnen plaatsen door gebruik te maken van een speciale hashtag. Het plaatsen van de berichten is niet beperkt tot alleen passagiers. Lokale winkeliers kunnen gebruik maken van het scherm om hun aanbod te promoten. Is er tijdelijk geen content om te tonen? Dan verandert het scherm in een spiegel.
ELKE LIFT EEN ANDERE BELEVING
In de A’DAM – een multifunctioneel gebouw gelegen aan het IJ – maken de liften onderdeel uit van de beleving. Wanneer een bezoeker de ‘Experience’ lift binnen stapt gaan de lichten uit en klinken de beats uit de speakers. Tijdens de 22 seconden durende rit, voordat men de 20e verdieping bereikt, worden zij getrakteerd op een kleurrijke lichtshow die perfect gesynchroniseerd is met de muziek. Geen enkele lift in dit gebouw is hetzelfde. Elke openbare lift heeft een ander thema. Er is een discolift, inclusief oplichtende vloer en discobal. In een andere lift klinkt er juist rustgevende muziek en veranderen de kleuren van de wanden. Daarnaast is er een lift waarbij grote foto’s en kunstafbeeldingen te zien zijn en in weer een andere zijn songteksten geprint op de wanden. Er is aan elk detail gedacht. Zelfs de liftknopjes hebben dezelfde ruitvorm als het A’DAM logo gekregen.
RUSTGEVEND EN LIEF, MET EEN VLEUGJE MAGIE
Dat een lift zoveel meer kan zijn dan een grijze, stalen cabine aan een kabel bewijzen de exemplaren in het New Children ziekenhuis in Finland. De liften hebben effect op elk zintuig door het gebruik van geluid, verlichting en de gekozen materialen. Materialen dragen bij aan het creëren van een bepaalde sfeer en beleving. Voor ziekenhuizen komt daar een extra uitdaging bij. Materialen moeten duurzaam zijn, zodat ze bestand zijn tegen intensief gebruik en de onvermijdelijk botsingen met o.a. ziekenhuisbedden. Ook moeten deze eenvoudig schoon te maken zijn en moet het gebruikte materiaal op de vloeren uitglijden voorkomen.
De cabinebekleding in dit kinderziekenhuis is geïnspireerd op de Moomin verhalen van de Finse auteur Tove Janssons. Deze bevatten elementen uit de natuur – eilanden, bossen, de zee en sterren. Om de diverse effecten te creëren is gebruik gemaakt van glas. Dit maakt van de liften kleine kunstwerken die een vleugje magie toevoegen aan het bezoek van de soms nog erg jonge patiënten.
Tekst & Fotografie: Kone