De slimme lift
‘Schindler is een innovatief bedrijf. Ik durf zelfs te stellen dat we voorop lopen op het gebied van innovatie. Dat geldt ook voor service en onderhoud wat onder meer bij grote aannemers in goede aarde valt. Zij zijn in de tijd van de crisis in het facility management gestapt en zijn hiermee onder meer verantwoordelijk voor het continueren van de mobiliteitsoplossingen in een gebouw. Met onze expertise is dat een makkelijk te realiseren belofte’, aldus directeur Nieuwbouw en Modernisering Rob Jue.
‘DANKZIJ DE INTELLIGENTIE VAN DE LIFT ZIJN WE IN STAAT ONDERHOUD TE PLEGEN OP HET MOMENT DAT HET NODIG IS, NIET OP VOORAF GEAGENDEERDE MOMENTEN.’
SCHINDLER AHEAD
Regio Directeur Nederland Koert Sloot: ‘Schindler focust zich op duurzaamheid, innovatie en digitalisering van haar producten én haar dienstverlening. Door deze strategie te volgen hebben we mooie projecten weten binnen te halen. De nieuwe pier van Schiphol bijvoorbeeld. En de Y-towers en Pontsteiger in Amsterdam. We doen ontzettend veel investeringen op het gebied van R&D. Deze afdeling werkt onder meer aan ons programma Schindler Ahead. Kijk, tussen 2005 en 2013 heeft digitalisering een enorme vlucht genomen. In 2005 was een smartphone uniek, inmiddels is de smartphone onlosmakelijk verbonden met alles wat we doen. Schindler verplaatst wereldwijd dagelijks meer dan een miljard mensen. Met de introductie van Schindler Ahead worden de betrouwbaarheid, inzetbaarheid en veiligheid van apparatuur aanzienlijk verbeterd en realiseren we een geheel nieuwe superieure passagierservaring.’
INTELLIGENTE LIFTINSTALLATIES
‘Onze digitale ambitie? In 2020 hebben we meer dan vierhonderdduizend liften aangesloten op onze digitale services, hebben we meer dan vijftig digitale producten ontwikkeld en worden we herkend als de nummer één op het gebied van Internet of Escalators and Elevators’, aldus Rob Jue. ‘Een van de toonaangevende digitale producten is de CUBE.
Met de CUBE is er altijd rechtstreeks contact met de liftinstallatie. Natuurlijk is er bij storing altijd een link geweest tussen de machine en de meldcentrale. Datauitwisseling is wat dat betreft niet nieuw. Wat wel nieuw is, is de computer -de CUBE dus- in de lift. Deze stuurt reeds geanalyseerde informatie naar de cloud. De intelligentie zit dus in de lift zelf. Hiermee zijn we in staat onderhoud te plegen op het moment dat het nodig is, niet op vooraf geagendeerde momenten. Elke minimale afwijking in bijvoorbeeld snelheid wordt opgemerkt en geanalyseerd. Het stelt ons in staat een eventuele reparatie al uit te voeren voordat de lift stilvalt. De monteur krijgt automatisch bericht en is ter plaatse voordat de klant het in de gaten heeft. Om dit voor elkaar te krijgen zijn we een samenwerking met General Electrics en Huawei aangegaan. We kijken continu naar de toekomst’, vult Koert Sloot aan. ‘Hoe kunnen we onze applicaties klaarmaken voor wat komen gaat? Met de CUBE kunnen we elke liftinstallatie intelligent maken. Oók installaties van niet-Schindler fabricaat.
BREDER DENKEN DAN HET PRODUCT ZELF
‘Een van onze andere digitale producten is de Schindler Ahead Doorshow boven de lifttoegang. Het aardige hiervan is dat er beeld geprojecteerd wordt op de lift, tot deze open gaat, dan gaat het beeld op zwart. Deze Doorshow is een extra tool om tijdens congressen de presentatie te optimaliseren. In Duitsland wordt er al volop voor deze toepassing gekozen. Op het gebied van roltrappen zijn we ’s werelds grootste. De reden om iets extra’s te doen met onze roltrappen. Met Schindler Ahead Ad-Spot maken we op een unieke manier gebruik van het zwarte vlak op een roltrap. Natuurlijk zijn genoemde zaken allemaal te regelen met de Schindler-app. Sterker nog, ook andere gebouwgebonden installaties zijn te monitoren met onze app, via Schindler Ahead LogBook. We denken breder dan het product zelf. Dat is Schindler Ahead.’
DE PERFECTE RIT MET PORT
Met de PORT-technologie van Schindler hoeven reizigers enkel hun identiteit en gewenste bestemming kenbaar te maken. De technologie zorgt voor de rest door een vlotte rit te plannen en uit te voeren via een optimale route in de kortst mogelijke tijd. Rob Jue: ‘Traditioneel gezien roep je de lift door aan te geven of je naar boven wilt of naar beneden, voer je de gewenste verdieping in en dat is dat. Bestemmingsbesturing werkt anders. Jij geeft in naar welke verdieping je wilt, het tableau geeft aan in welke lift je moet stappen en je krijgt een ononderbroken rit naar de gewenste etage. Bestemmingsbesturing maakt verkeersafwikkeling in een gebouw tot 20% efficiënter en is hiermee energiezuiniger. myPORT is onze laatste ontwikkeling op dit gebied. Met dit systeem kun je naast de verkeersstromen in een gebouw ook de toegangscontrole regelen. Gebouwen van de toekomst kunnen met de myPORT-technologie een nooit eerder gezien serviceniveau bieden. Stuur een agendaverzoek met sleutel en de rest wijst voor zich.’
BRINGME
Rob Jue: ‘Innoveren kan ook samen! Niet voor niets zijn we premium partner van Bringme. De Bringme Box is een persoonlijk postkantoor voor op kantoor, thuis of op een campus. Het faciliteert in het ontvangen, retourneren, verzenden, overhandigen en uitwisselen van pakketten. Volautomatisch, snel en 24/7. Een logistieke oplossing, die perfect past bij de mobiliteitsambitie van Schindler.’
Tekst: Marieke Pool | Fotografie: Keesnan Dogger & Schindler Group