Geschikte entreeoplossingen voor onderwijsinstellingen
Zodra de schoolbel gaat, stormen leerlingen het gebouw binnen. Met rugtassen die vaak nog groter zijn dan henzelf proberen ze zich met z’n allen door de toegangsdeur te wringen. Deze heeft dan ook veel te verduren. Entrees van onderwijsinstellingen moeten een goede doorstroom bieden én tegen een stootje kunnen. Daarnaast is er esthetisch gelukkig ook veel mogelijk.
Semi-handbediende draaideur
Leerlingen die iets ruwer omgaan met een toegangsdeur of die op het laatste moment naar binnen stappen? Een semi-handbediende draaideur is dan uitermate geschikt. Deze deur wordt gedeeltelijk met de hand bediend en is gedeeltelijk geautomatiseerd. Op een volledig automatische deur zitten verplichte veiligheidssensoren. Op een semi-handbediende deur zijn minder sensoren noodzakelijk, daardoor kan de capaciteit beter worden gewaarborgd. Overige voordelen van een semi-handbediende deur zijn duwondersteuning bij het duwen van het deurenstel en een toerenbegrenzer om onveilige situaties te voorkomen. Een positioneerunit zorgt ervoor dat de draaideur automatisch weer gepositioneerd wordt in de ideale instapstand.
Materiaalsoort en design
Aan de hand van de functionele eisen van een onderwijsinstelling kijken wij naar de esthetische mogelijkheden. Zo kan een entree bijvoorbeeld worden aangepast op het design van de school. Door te kiezen voor een bepaalde kleur en materiaalsoort dat past bij het ontwerp van de gevel kunt u een herkenbare, zichtbare entree creëren.
Draaideur met 6 meter hoge verlichte cilinder
Een mooi voorbeeldproject van een functionele en esthetisch hoogstaande draaideur bij een onderwijsinstelling is de 6 meter hoge tourniquet bij de Universiteit Utrecht. Met glazen transparante gevel en LED-verlichting springt het Victor J. Koningsbergergebouw in Utrecht meteen in het oog. Architect Joost Ector: “De entree moest functioneel en herkenbaar zijn, maar ook bij het gebouw passen." Waarom Ector Hoogstad Architecten voor deze entreeoplossing gekozen heeft en hoe het ontwerp tot stand gekomen is? Dat leest u in de Case Study “Universiteit Utrecht”.