Hoe promoot ik mijn architectenbureau bij klanten en relaties?
Het zijn geen gemakkelijke tijden voor architecten anno 2023. De bouw verkeert in zwaar weer. Vooral de bouw van woningen stagneert. Dat heeft te maken met verschillende factoren. De bouw van nieuwe woningen is erg duur. Bouwmaterialen maar ook arbeidskrachten kosten veel geld. Daardoor kan een nieuwbouwwoning niet in prijs dalen. Kopers daarentegen kunnen de hoge prijzen niet meer opbrengen omdat de rente flink is gestegen en door de hoge inflatie sinds 2022.
Het gevolg hiervan is dat projectontwikkelaars besluiten om hun bouwplannen uit te stellen of zelfs helemaal te schrappen. Het aantal bouwaanvragen loopt dan ook aanzienlijk terug. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de hoeveelheid werk voor architecten.
Hoe onderscheid ik me van andere bureaus?
Het is de kunst om je te onderscheiden van de concurrent. Dat doe je natuurlijk door het ontwerpen van mooie panden die de term blikvanger meer dan waardig zijn. Maar je kunt ook zorgen dat je bedrijfsnaam onder de aandacht komt door opvallende items ermee te laten bedrukken. Kies bijvoorbeeld niet voor een wegwerp aansteker maar voor benzine aanstekers. Die zijn duurzamer, want ze kunnen worden nagevuld. En ze werken ook als het koud en vochtig is, als aanstekers met een vuursteentje het regelmatig laten afweten.
Kies voor een uitgekiende online reclamecampagne
Naast BIC aansteker bedrukken of balpennen laten voorzien van je bedrijfsnaam kun je je ook op het internet laten zien. Dat doe je met een uitgekiende marketing campagne. Je kunt gebruik maken van Google Ads, het reclame platform van de bekendste zoekmachine ter wereld. Hiermee kun je op verschillende manieren je bedrijf onder de aandacht brengen. Er zijn websites die Google Ads laten zien. Die zijn dan afgestemd op het surfgedrag van de internetgebruiker. Daarnaast kun je jouw website bovenaan de zoekresultaten laten verschijnen als advertentie. Voor iedere keer dat er op de link wordt geklikt betaal je een vergoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de populariteit van de door jou opgegeven zoekwoorden. Een populair zoekwoord is duurder dan een minder gangbare zoekterm.
Zorg dat jouw doelgroep je weet te vinden
Als architect richt je je op een specifieke doelgroep. Die bestaat uit projectontwikkelaars, woningcorporaties en wellicht af en toe een particulier die een eigen woning wil laten bouwen of een woning ingrijpend wil restaureren. Dit is doorgaans een doelgroep die zich beweegt in de wat hogere kringen. Je spreekt je klanten dus bij voorkeur aan met u en je adverteert op websites die populair zijn bij mensen die zich bezighouden met moderne architectuur. Een marketing adviseur kan je eventueel helpen om een goede manier te ontwikkelen om jouw doelgroep optimaal te bedienen. Je kunt voor het inzetten van marketing tools altijd een plafond instellen voor de kosten. Ongeacht of je dit zelf doet of dat je de werkzaamheden extern uitbesteedt. Op die manier voorkom je dat je wordt geconfronteerd met onverwacht hoge kosten.