Deel deze spotlight

Interview Peter Veldhuizen, directeur adviesbureau Zeeboer

Tekst
BeeldZeeBoer b.v.

Adviesbureau Zeeboer richt zich op het verspreiden van productinformatie, toepassingskennis en adviezen binnen de B&U en GWW. Het team van Zeeboer is van mening dat toeleverende fabrikanten en handelaren met digitale hulpmiddelen een hoger rendement kunnen halen uit de communicatie met de bouwmarkt. Bovendien is er een stellig geloof in de toegevoegde waarde voor het human capital-vraagstuk. De fabrikant wordt immers meer en meer kennisleverancier binnen de bouw. We spreken directeur Peter Veldhuizen. 

DE BASIS

‘Er zijn veel initiatieven waaraan je mee kunt doen. Wanneer je generieke data beschikbaar hebt, kun je overal op inhaken. Goed opgeslagen data is de basis voor het hele bouwproces. Wanneer een partij je vraagt, data op een bepaalde manier aan te leveren, is dat met een goede basis zo geregeld. Wij kunnen niet verhelpen dat er tientallen standaarden zijn. We kunnen wel helpen bij het voeden van deze standaarden.’

OPTIMALE CONTROLE

‘Er zijn voor bedrijven drie grote systemen van belang: het ERP-, het CMS- en het PIM-systeem. Wanneer je jouw productinformatiemanagementsysteem slim en toekomstbestendig inricht, evolueert het mee met het assortiment én de kennis die daarbij hoort. PIM slaat product- en toepassingsdata, projectvoorbeelden en kennis op en kan deze data desgewenst verspreiden. Als fabrikant bepaal je uiteraard zelf welke informatie je met wie deelt. Zo behoud je controle.’

UIT HET HOOFD, IN PIM

‘PIM is er ook voor gegevens die minder tastbaar zijn dan lengte, breedte en toepassingsgebied. Zaken die niet in de bedrijfsbrochure staan, maar wel in het hoofd van de medewerkers zitten. Deze kunnen worden vastgelegd in een soort kennisbank, die toegankelijk is voor collega’s en eventuele opvolgers. Ook de manier van projectbenadering en -uitvoering is vast te leggen in PIM. Stel dat je een winkelstraat opnieuw gaat inrichten. In zo’n project speelt overlast een grote rol. Als deelnemende organisatie wil je winkeliers minimaal belasten en winkelend publiek optimaal informeren. De methoden die je daarvoor gebruikt, hoef je niet te ontsluiten voor de buitenwereld, maar je wilt ze wél vastgelegd hebben voor een toekomstig vergelijkbaar project. Datzelfde geldt voor anders usp’s als werkwijzen en specifieke productinformatie.’

DIGIDEAL

'De DigiDeal, die dit jaar wordt gesloten, moet versneld leiden tot een hogere productiviteit, winstgevendheid, duurzaamheid en circulariteit binnen de gehele bouwsector. Een kennisbank is een waardevol onderdeel van dit digitaliseringsproces. Dat wat we weten, moeten we goed borgen. Zeker gezien het vertrekken van kennis als gevolg van vergrijzing!’ Een concreet voorbeeld van de dienstverlening van ZeeBoer is te vinden via https://www.vdboschbeton.nl/kennisbank.

Gepubliceerd op27 maart 2019 om 15:05