interview| Van Bruchem staircases & interior
Dat een trap meer is dan een functioneel object dat ons van de ene naar de andere verdieping brengt, laat Van Bruchem Staircases & Interiors zien. Het familiebedrijf is al sinds 1888 gespecialiseerd in het ontwerpen en maken van exclusieve trappen. Inmiddels wordt het geleid door de vierde generatie. Djurre van Bruchem (39) nam het bedrijf samen met zijn zakenpartner Harm Heurkens (37) over in 2013. Zij moderniseerden de kunst van het trappen maken, zonder daarbij de authenticiteit van het ambacht en het familiebedrijf uit het oog te verliezen.
Jullie ‘9 trappen’ zijn absoluut adembenemend. Hoe zag het ontwerpproces eruit voor dit specifieke project?
‘Dit was het droomscenario voor elke ontwerper. De opdracht was voor een nieuw te bouwen villa en de architect heeft ons vanaf een zeer vroeg stadium in het proces betrokken, nog voordat de bouw was gestart. Bovendien moest de omvang van dit project nog worden bepaald dus er was niets dat ons tegenhield hier. De eigenaar van de villa heeft er altijd van gedroomd om grote, stijlvolle trappen te hebben. Zijn smaak was alleen heel anders dan die van zijn vrouw; zij houdt meer van een moderne stijl en hij heeft de voorkeur voor klassiek. Voor het uiteindelijke ontwerp hebben we beide smaken weten samen te voegen door ronde, moderne vormen te combineren met een klassiek, smeedijzeren hekwerk. Het echtpaar was vanaf de eerste schetsen bijzonder enthousiast en we kregen volledige vrijheid om onze creativiteit te laten zien. En dat hield niet op bij de trappen; alles in de gang werd door ons ontworpen en geproduceerd.’
Hoe zijn jullie bij de LID-methode gekomen? Was er een bepaald complex ontwerp dat jullie ertoe bracht om het heel anders aan te pakken?
‘Het was een concept dat we al heel lang in gedachten hadden. Het was duidelijk dat er in de markt om meer vormvrijheid werd gevraagd. We kregen een verzoek van een klant die een betonnen trap in gedachten had. Dat was geen optie omdat het veel te zwaar zou worden en niet kosten efficiënt om te produceren. Maar de eigenschappen van beton, de vloeiende lijnen, moesten gerealiseerd worden. Toen hebben wij de LID-methode bedacht en een proefstuk op ware schaal gemaakt om te laten zien hoe het uit zou pakken. LID – Limitless In Design – combineert drie basismaterialen: een stalen constructie, een speciale vulling en een keiharde toplaag (waarbij elke afwerking mogelijk is). Met deze innovatie kunnen we oneindig veel meer mogelijkheden bieden op het gebied van bijzondere trappen. Elke vorm kan naadloos worden gemaakt, zonder onderbrekingen of zichtbare verbindingen. Sinds dat eerste project hebben we tientallen trappen met behulp van de LID-methode succesvol voltooid.’
Een belangrijk onderdeel van jullie werk is het vinden van de balans tussen economisch omgaan met de ruimte en creatief design. Hoe zorgen jullie ervoor dat je dat evenwicht krijgt?
‘Wij zijn ervan overtuigd dat er in elke situatie een mogelijkheid bestaat om iets buitengewoons te creëren. Hoe kleiner de ruimte, hoe moeilijker het is een passend ontwerp te realiseren. Dat is altijd een uitdaging, maar dat maakt ons werk zo mooi. We houden ervan onze klanten te verbazen als het gaat om creativiteit en design, hoe groot of klein de ruimte ook is. Creativiteit is ook terug te vinden in de combinatie van materialen – we werken naast hout onder andere met leer, glas en allerlei soorten metaal. Op dit moment werken we aan een trap waarbij aan de onderzijde van alle treden een dunne laag messing wordt aangebracht. Dat gaat een heel bijzonder effect geven!’
Jullie zeggen dat een trap meer is dan alleen maar een functioneel object dat ons van de ene naar de andere verdieping brengt. Vanuit ontwerp en, in het bijzonder, vanuit architecturaal perspectief is dat cruciaal: trappen kunnen een verband leggen tussen verschillende soorten publieke en private ruimtes. Denken jullie dat particuliere klanten dat op dezelfde manier waarderen als zakelijke klanten?
‘Architectuur wordt steeds uitdagender. Sommige bouwkundige tekeningen die we zien hebben de trappen op niet-traditionele plaatsen. De trap wordt vaak midden in de woonkamer geplaatst of in een andere openbare ruimte waar die gezien kan en moet worden. De LID trappen met betonnen afwerking die we hebben gemaakt voor George Marina – een nieuw restaurant aan een haven in Amsterdam – hebben doelbewust de vorm van een groot, sterk touw dat de verbinding tussen haven en schip vormt. Functionaliteit en design zijn mooi uitgebalanceerd.
Daarnaast hebben we net de nieuwe trap voor een particuliere klant opgeleverd. We moesten zuinig zijn met de ruimte en daarbij een moderne uitstraling creëren. Om dat te bereiken hebben we voor halfgesloten treden gekozen om het ruimtelijker te doen lijken. Onder de trap hebben we met dunne stalen platen en houten planken een kast gemaakt. Ook zijn er 4 grote laden aan de onderkant verborgen, de eerste lade is ook de tweede trede van de trap. Dit soort functionele fusies worden steeds gewenster in woonhuizen. Trappen zijn een cool design statement geworden en mensen willen dat het gezien wordt.’
Tekst & Fotografie: Van Bruchem Staircases