Overname biedt Renson nieuwe opportuniteiten Down Under Sterkere voet aan de grond in Australië met lokale productie windvaste screens
Met de overname van Issey Sun Shade Systems uit Perth, start Renson in 2022 een nieuwe productiesite op voor windvaste Fixscreen doekzonwering in Australië. Daarmee zet het Belgische familiebedrijf – na de recente opening van productiesites in USA en China – een nieuwe stap om z’n internationale ambities als wereldspeler in doekzonwering, ventilatie en outdoor living waar te maken.
Sneller leveren, dichter bij de markt
“Voor screens zijn de lange leveringstijden per boot vanuit België al een tijdje niet meer te verantwoorden,” aldus Paul Renson (CEO Renson). “Dat is ook de reden waarom we die eerder in USA en China lokaal begonnen te produceren. Nu is Australië aan de beurt en ook dat is een regio waar we op het vlak van doekzonwering veel groeipotentieel in zien.”
Niet dat Australië voor Renson een onbeschreven blad is. Tot dusver waren er al 2 vertegenwoordigers actief Down Under. Zij rapporteerden eerder al de sterke interesse in de high end outdoor living producten van Renson. Die worden – ook in de toekomst – op maat gefabriceerd in de nieuwe productiesite in België en worden van daaruit wereldwijd verscheept, ook naar Australië. Maar voor de minder investeringsgevoelige producten uit het Renson gamma zoals Fixscreen doekzonwering en de Algarve terrasoverkapping, was Renson dus al langer op zoek naar de mogelijkheid om lokaal te produceren. Kwestie van de Australische markt sneller en gerichter te kunnen beleveren en beter te kunnen inspelen op specifieke, lokale behoeften en service.
Zelfde DNA
Die mogelijkheid bood zich aan in de vorm van Issey Sun Shade Systems, een familiebedrijf uit Perth met 30 jaar ervaring in buitenzonwering op de teller, waar de volgende generatie geen graten zag in de opvolging. “Onze productvisie ligt heel dicht bij die van Renson,” verklaart Lane van den Akker (Director Issey Sun Shade Systems). “Kwaliteit staat ook bij ons bovenaan de prioriteitenlijst en technisch leunen onze producten dicht tegen die van Renson aan. Alleen het beste is goed genoeg. Onze klanten zijn in ieder geval blij met de overname door Renson en kijken vooruit naar een versterkte positie in de Australische markt.”
“Qua DNA was er sowieso meteen een match: De gedrevenheid, operationele en technische kennis van Issey sluiten perfect aan bij waar ook Renson voor staat,” aldus Paul Renson. En hoewel het bedrijf aan de Australische Westkust in Perth zit terwijl het grootste marktpotentieel aan de Oostkust ligt, bleek ook dat uiteindelijk meer een voor- dan een nadeel. Dat levert uiteindelijk toch een paar uur extra gemeenschappelijk op in de samenwerking met België, terwijl een levertermijn van 3 dagen van West- naar Oost-Australië niet opweegt tegen de 2 maanden per boot. Ook mooi meegenomen is de sterke naam die Issey sinds 30 jaar opbouwde bij architecten, een doelgroep die ook voor Renson hoog aangeschreven staat. En met een sterk distributienetwerk in alle grote Australische steden (Adelaide, Melbourne, Perth, Sydney, Brisbane), krijgt Renson dankzij deze overname de kans om z’n verdelernetwerk ter plaatse te gaan verdubbelen.
Volgende stap in wereldwijde internationalisatie
Na productiesites in USA en China, zet Renson nu dus ook in Australië een flinke stap voorwaarts om met lokale productie beter te kunnen inspelen op de plaatselijke afzetmarkt. Strategisch is deze nieuwe overname voor Renson van groot belang om in Australië snel te kunnen schakelen. Net zo belangrijk is dat Renson hier ook op het vlak van logistiek een goede zaak mee doet.
“Nu er in Australië flink wat beweegt op het vlak van wetgeving rond ventilatie, zien we ook daar nieuwe opportuniteiten,” vult Paul Renson nog aan. “En natuurlijk is de lokale productie van screens ook voor outdoor living een mooie opstap naar potentiële nieuwe partners. Dankzij deze acquisitie verdubbelen we in één klap onze omzet met de volledige Renson Group in Australië, maar de ambitie moet zijn om die binnen 5 jaar nog eens te vervijfvoudigen.
Lokale verankering
Paul Renson: “Lokale verankering heeft voor Renson twee gezichten: met het gros van de productie in België gefabriceerd, kunnen we blijven tegemoet komen aan de hoge kwaliteit waarvoor Renson als merk staat. Maar we kunnen nu eenmaal niet eeuwig wereldwijd blijven uitleveren vanuit Europa. En dus is lokale verankering voor mij ook: dicht bij je afzetmarkt actief zijn. Dat schept bovendien wederzijds vertrouwen. ‘European design & technology, assembled in Australia’: dat slaat aan ter plaatse, en dat zullen we ook zo uitspelen.”