Ton Willemsen - bezig met TONZON Thermoskussens
Deel deze spotlight

Pionier: Ton Willemsen

TekstJoyce Beuken - Warmte365
BeeldTonzon

Ton Willemsen bezit het brein achter de innovatieve thermoskussens van zijn bedrijf TONZON, die vloerisolatie in Nederland een gigantische impuls hebben gegeven. Wat ging er vooraf aan zijn bijzondere marktdoorbraak in de jaren ’90?

Liever lui dan moe

“Mijn bedrijf TONZON begon in 1979 als resultaat van een vraag die ik mezelf stelde: hoe stroomt warmte? Ik wilde weten waarom ik steeds opnieuw hout in mijn kachel moest gooien. Ik ergerde me er nogal aan dat ik steeds weer naar mijn kachel moest lopen om opnieuw hout in te gooien. Ik begon mij af te vragen hoe ik de kamer kan warm houden met minder hout.”

Kroeg

“Ik ben zelf gaan analyseren hoe warmte stroomt. Ik probeerde van alles en bezocht de bibliotheek van de universiteit, waardoor ik er gaandeweg achter kwam welke routes warmte aflegt. Dit leidde tot een nieuwe techniek waarmee onder de vloer veel winst is te behalen. Ik sprak over deze ontdekking in de kroeg. Iemand pikte dat op en vroeg of ik niet de koude vloer kon fixen bij hen thuis. Die uitdaging ging ik natuurlijk aan.”

Hond tevreden

“Ik ging aan de slag met hun zelfdragende vloer met parket. En het resultaat? Verbluffend. Vroeger zaten deze mensen met opgetrokken benen op de bank om de koude vloer te vermijden. Ze zaten nu (met hun kont) op de vloer en de rug tegen de bank TV te kijken. Hun buren hoorden daarvan en wilden het ook meteen. Hen viel op dat de grote herdershond niet meer van de bank hoefde te worden gejaagd. Die vond de vloer nu ook prettig.”

Weerstand door crisis

“Ik merkte dat de mensen echt wat hadden aan mijn uitvinding, en dus benaderde ik het Ministerie van Economische zaken. Dit was echter rond 1980 en op dat moment liepen er heel wat crisissen. De huizen bleven zelfs onafgemaakt staan. Veel geld was er dus niet beschikbaar voor een innovatie. Het was zonde geweest als het niet op de markt zou komen. Dus zei ik mijn baan op en startte de fabriek zelf.”

Mondreclame

“Ik had het geluk dat mensen direct merkten wat het resultaat was van de vloerisolatie. De meeste verkoop ging via de mond op mondreclame van het product. In die tijd was de bewering nog van de overheid dat vloerisolatie niet tegen koude vloer hielp. Toch voelden de meeste gebruikers dat de vloer warmer werd en ze minder last hadden van koude voeten.

Theemuts

“Toen ik met de thermoskussens van TONZON kwam, werd in Nederlandse huizen alles geïsoleerd behalve de vloer. Je kreeg overal subsidie voor, behalve vloerisolatie. En toen kwam ik met het idee om vloeren te isoleren."

“Momenteel worden veel huizen geïsoleerd als een theemuts, zoals men dat noemt. Onlangs is er in Den Bosch een nieuw wijkje opgeknapt. Dat heeft 113.000 euro per huis extra gekost om ze op label A te brengen. Toch zijn ze uiteindelijk niet energiezuinig, laat staan comfortabel. De vloer is namelijk niet geïsoleerd omdat dit toch bijna niet meetelt in het label. De koude vloer trekt echter vocht en huisstofmijt aan. Allerlei dingen die je juist niet in huis wilt hebben. Daarom druk ik het iedereen altijd op het hart: begin bij je vloer. In de praktijk hebben we gezien wat een ontzettend groot verschil het maakt.”

Meer weten over TONZON vloerisolatie? Je vindt alle informatie op de website.

Gepubliceerd op5 juni 2021 om 0:00