Deel deze spotlight

Spaces’ ‘huisarchitect’ Maarten Jamin over Healthy Indoors

TekstJohan Koning.
BeeldForbo Flooring

We ontmoeten Maarten Jamin in Spaces Westerpark, Amsterdam, onderdeel van IWG. Dit is een wereldwijd opererend netwerk van kantoren en ruimtes voor coworking en vergadering. Alleen in onze hoofdstad zijn er al tien locaties, in totaal zijn er bijna 3500 verspreid over de hele wereld en in Europa komen er in 2022 naar verwachting 1000 bij. Booming business, dus. Jamin is de interieurarchitect die verantwoordelijk is voor de inrichting van álle vestigingen van Spaces en de andere merken van de specialist in hybride werken: Regus, HQ en Signature.

Naast zijn werk voor IWG opereert Jamin als interieurarchitect met zijn ontwerperscollectief better space; better people (bsbp.design) ook voor andere opdrachtgevers.

Denken vanuit het merk

Nadat hij eind jaren ’80 was afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie, werkte Maarten Jamin in de standbouw en bij Mexx. Stage liep hij bij Philips. De drie ervaringen samen brachten hem veel, knowhow die hij nu nog steeds gebruikt in de dagelijkse praktijk. “Bij Philips gaat ontwikkelen heel zorgvuldig, in de standbouw is het juist meters maken. Totaal anders, maar je kunt wel een keer dingen uitproberen, experimenteren. Mislukt het, dan staat het hooguit een week.”

Bij modehuis Mexx ging een wereld voor hem open. “Zij hebben een eigen architectuurafdeling. Daar leerde ik vanuit het merk denken. Wereldwijd kwamen er 150 winkels per jaar bij. Die moesten efficiënt worden ingericht, maar wel passend bij de ruimte en het gebouw.”

Merken met eigen identiteit

Ook bij IWG is dat belangrijk: de verschillende merken moeten hun eigen identiteit houden, de focus op een eigen doelgroep. Spaces is bijvoorbeeld vooral bedoeld voor de creatieve community. Daarbij is Spaces Westerpark deels een proeftuin voor andere vestigingen, zoals nu de Open Desks. Dit zijn flexibel in te delen zelfstandige werkruimtes, gescheiden door metalen kasten met stoffen panelen. Iedere ruimte heeft plek voor één persoon, die er kan zitten op een goede bureaustoel, aan een sta-zitbureau

Waar de basis van de inrichting door het hele gebouw warm en basic is qua stijl, met neutrale kleuren op de muren en vloeren, zorgen de vele accessoires en andere attributen voor kleur in de ruimte. Jamin ziet potentie voor dit concept, niet alleen in het groot. “Er staan in veel steden kleine winkelruimtes leeg. Dit concept bedachten we als een pop-up kantoor. Het kan er bijvoorbeeld zes maanden staan en daarna verhuizen omdat de ruimte weer wordt verhuurd aan een winkelier.”

Betere ruimtes, blijere mensen

“Voordeel voor de verhuurder is, dat IWG de ruimte meteen voor een aantal maanden huurt. En het zorgt voor reuring. Het mooist is het, als het om de hoek is. Zodat het ook reistijd scheelt. Mensen werken er samen, ontmoeten elkaar. Naast de kleine kantoorruimtes zijn er ook grote tafels om de interactie te bevorderen. Het credo van bs;bp interieurarchitecten is better space, better people. We hebben bewust gekozen voor ‘better’, dat staat ook voor blijer. Een goede akoestiek, minder reizen, meer tijd om niet met werk bezig te zijn.”

“Voor de vloeren gebruiken we bijvoorbeeld een combinatie van gietvloeren en Marmoleum. Het liefst werken we met een aantal vaste leveranciers en het liefst ook met duurzame producten.

Vandaar ook de keuze voor Marmoleum en ook Flotex-vloerbedekking zou daar een goede aanvulling op kunnen zijn. Nu hebben we nog gietvloeren liggen, maar die zorgen wel voor veel afval door de emmers die worden weggegooid.” Bovendien duurt de installatie van gietvloeren lang. Dat is bij Marmoleum wel anders en één van de andere grote voordelen van Marmoleum is dat het volledig CO2-neutraal geproduceerd wordt. Dat maakt het zo een duurzamer alternatief voor gietvloeren. Forbo’s Flotex is dan weer een hypo-allergeen alternatief voor tapijt, dat ook akoestisch veel voordelen heeft op harde vloerbedekking.

Minder leveranciers = minder transport

Door het steeds groeiende aantal IWG-vestigingen, koopt de organisatie groot in, het liefst bij een klein aantal vaste leveranciers. Ook inkoopsynergie zorgt immers voor minder belasting van het milieu, al is het alleen maar doordat er minder transport nodig is. Wat dat betreft is Forbo met haar vele merken natuurlijk een interessante partner. “We gebruiken al heel lang Marmoleum. Het is duurzaam, betaalbaar en je kunt er creatief veel kanten mee uit. Forbo’s creating better environments past natuurlijk heel goed bij de slogan van bs;bp. We streven naar hetzelfde: ruimtes creëren die goed zijn om in te leven, voor de mensen die er wonen, werken of ontspannen. Mensen moeten in al onze locaties fijn en gezond kunnen verblijven. Design is kleur, maar ook het gebruik, het verdienmodel, het welbevinden van de mens, sustainability, gezondheid. Dat zit bij ons in de vezels en de producten en manier van werken van Forbo sluit daar goed op aan.”

Maarten Jamin is oprichter van bs;bp interieurarchitecten (www.bsbp.design).

Wilt u weten hoe vloeren bijdragen aan een gezond binnenklimaat?

Download hier het whitepaper met handige tips en informatie

Gepubliceerd op10 maart 2023 om 9:00