Zo zorg je voor optimale klantenbinding
Het is voor bedrijf belangrijk om een goede en betrouwbare klantenkring op te bouwen. Dit geldt voor zo ongeveer elke branche waar bedrijven actief in zijn. Vaste klanten zijn belangrijk, maar ook het werven van nieuwe opdrachten is essentieel om als bedrijf gezond te blijven. Dit kun je doen op verschillende manieren. Adverteren is natuurlijk een optie, maar je kunt ook gebruik maken van gepersonaliseerde producten. Die kun je weggeven aan klanten om naamsbekendheid op te bouwen.
Welke producten kan ik inzetten voor promotie?
Je kunt allerlei producten gebruiken om je bedrijfsnaam te promoten. Je kunt goedkoop aanstekers bedrukken of kiezen voor luxe pennen in geschenkverpakking met jouw bedrijfslogo. Daarbij is het ook belangrijk te bedenken welk doel je nastreeft. Een goedkope aansteker is ideaal om weg te geven bij de opening van een nieuw pand, een externe bedrijfspresentatie of als je een klant bezoekt. Datzelfde geldt voor goedkopere balpennen, sleutelhangers en andere giveaways. Een duurdere pen of een mooie tas geef je weg aan een klant die een order plaatst of die een offerte voor een grote opdracht aanvraagt.
Stem het relatiegeschenk af op je branche
Het is natuurlijk ook mogelijk om een relatiegeschenk met opdruk te kiezen dat helemaal past bij jouw bedrijf. Zo hebben veel horecagelegenheden serviesgoed met hun eigen logo in gebruik. Heb je bijvoorbeeld een sportschool of fitnesscentrum dan kun je waterflessen bedrukken met je logo of bedrijfsnaam. Die kun je bijvoorbeeld weggeven wanneer iemand een jaarabonnement afsluit. Maar ook tijdens een open dag is het een leuk presentje om cadeau te geven in de hoop er klanten mee te kunnen werven.
Is de nieuwsbrief nog populair?
Feit is dat steeds minder particulieren e-mail gebruiken. Voor persoonlijk contact zijn er nu tal van andere mogelijkheden. Dus het enige wat mensen nog in hun mailbox krijgen is reclame, mails van instanties en bevestigingen van online bestellingen en dergelijke Zakelijk ligt dit echter wel een beetje anders. Zakelijke klanten gebruiken de e-mail juist nog heel regelmatig om andere bedrijven over hun activiteiten te informeren. En particulieren die zich op een nieuwsbrief abonneren doen dat natuurlijk ook niet voor niets. Ze willen dan graag op de hoogte blijven van nieuws en wie weet een aantrekkelijke aanbieding van het bedrijf. Je kunt dus nog altijd gebruik maken van de nieuwsbrief. Zorg er alleen wel voor dat die interessant is voor de ontvanger. En beperk het aantal nieuwsbrieven tot bijvoorbeeld eens per twee weken of eens per maand. Alleen als je echt iets te melden hebt is het geoorloofd om een wekelijkse nieuwsbrief te verspreiden.
Stippel een goed marketing beleid uit
Waar je ook voor kiest als het gaat om marketing voor je bedrijf, zorg ervoor dat je een goed plan uitstippelt. Stem het af op je bedrijf, en op de doelgroep die je wilt bedienen. En houd het regelmatig onder de loep om te zien of bijstelling nodig is.