Rene van den Biggelaar - Directeur Henderson Nederland
Rustic - zwart beslag
Deel deze spotlight

De ongekende mogelijkheden van Henderson-beslag.

Tekst
BeeldHenderson Nederland BV

Henderson Nederland BV is specialist in diverse soorten beslag voor schuif- en vouwdeuren en railsystemen. Het bedrijf uit Bladel is sinds 1965 actief op de Nederlandse markt. Het moederbedrijf P C Henderson in Engeland ontwikkelde zich vanaf 1921 tot een wereldwijd toonaangevend leverancier van diverse deursystemen. We spreken directeur van Henderson Nederland Rene van den Biggelaar. 

‘Vroeger moest het schuifdeurenbeslag volledig worden weggewerkt. Met houten koven bijvoorbeeld. Je mocht in ieder geval niets zien, een beslag was puur functioneel. Inmiddels mag beslag gezien worden. Sterker nog, het voegt daadwerkelijk iets toe aan de uitstraling van een interieur. Daar springen wij op in. Onder meer samen met deurleveranciers, zodat we onze producten als één geheel op de markt kunnen brengen.’

VAN DRAAIHENDEL NAAR ELEKTRISCHE BEDIENING

‘Elektrische bediening is onverminderd in opkomt. Onze systemen zijn nagenoeg geruisloos, precies wat de markt wenst. Nee, niet alleen de utiliteitsbouw vraagt om elektrische bedieningen, ook de -veelal luxe- woningbouw staat om deze oplossingen te springen. Ik vergelijk het altijd met de auto. Vroeger openden we de ramen met een draaihendel, nu is er geen auto die van de band rolt zonder elektrisch bedienbare ramen. Die kant gaan we in huis ook op. En waarom niet? Laatst hebben we bij een klant met een  gehandicapt dochtertje drie elektrische deuren mogen realiseren. Dankzij deze bediening kan zij gemakkelijk manoeuvreren in en tussen de badkamer, keuken en slaapkamer. Geweldig om deze oplossing te kunnen en mogen bieden.’

HOTEL AMSTELKWARTIER

‘Dat de mogelijkheden eindeloos zijn bewijst de architect van hotel Amstelkwartier in Amsterdam, het eerste LEED Platinum gecertificeerde hotel van Europa. Wanneer de hotelgast afwezig is of slaapt, past de gevel zich automatisch aan het buitenklimaat aan en voorkomt zo warmteverlies of oververhitting. Hierdoor is de schil van het hotel de grootste besparende factor inzake het energieverbruik. Henderson is medeleverancier van de schuifluiken die openen wanneer de hotelgast de kamer betreedt en sluiten wanneer de gast de kamer verlaat’, vertelt Van den Biggelaar enthousiast.

OPTIMAAL GEBRUIK MAKEN VAN BESCHIKBARE VIERKANTE METERS

‘De schuifdeur is altijd aanwezig geweest in woningen en utiliteitsbouw en wint vandaag de dag nog steeds terrein. Dat heeft enerzijds te maken met het zo optimaal mogelijk gebruiken van het beschikbare aantal vierkante meters. Bijvoorbeeld in stedelijke gebieden en in woningen voor senioren. Ter illustratie: een draaideur zorgt voor een verlies van 1 m2. Een schuifdeur kun je voor of in een wand laten passeren. Hiermee win je dus 1 m2 woonoppervlak. Daarnaast speelt comfort een aanzienlijke rol, een schuifdeur biedt aanzienlijk meer gemak dan de draaideur.’

OPLOSSING VOOR ELK GAT IN DE MUUR

‘Als er een gat in de muur zit, zoeken wij naar een oplossing. Daar is ons hele bedrijf op ingericht. Neem onze softcloser. Toegepast in de keukenla vinden we deze techniek de normaalste zaak van de wereld. Waarom dan niet in een deur? Sterker nog, wij hebben de dubbele softcloser op de markt gebracht. Voor een comfortabele sluiting aan beide zijden. Mooi om te noemen is het project Amphia Ziekenhuis in Breda. De patiëntenkamers worden uitgerust met deuren van 1,35 meter breed. Ons sluitsysteem zorgt voor een comfortabele sluiting wanneer er een patiënt in bed door deze deur wordt vervoerd, maar óók wanneer alleen de verpleegkundige gebruik maakt van deze toegang. Speciaal voor dit project hebben we een tussenstop gemaakt, zodat in de laatste situatie niet de gehele breedte wordt gebruikt, maar slechts 0,80 meter.’ ‘We werken veel voor horecabedrijven. Een specifieke markt waarin deuren snel moeten openen en sluiten. Het uitserveren van bestellingen dient tenslotte niet beperkt te worden door een te langzaam werkende schuifdeur. Henderson heeft de oplossing in huis.’

OVER HENDERSON

‘We hebben in Bladel een eigen magazijn wat ons in staat stelt snel en uit voorraad te leveren. Ons sterkste punt is dat we meedenken. We zitten dicht op onze klanten en luisteren naar de wensen van de eindgebruiker. Verkopen is één, een tevreden klant is alles. Mijn filosofie: als we drie keer hetzelfde moeten doen, kunnen we het automatiseren. Zo blijft er meer tijd over voor onze klanten en aan datgene dat we als mens kunnen toevoegen. Dan heb ik het over advies en service. Daar zijn we goed op ingericht. Op onze website vindt men brochures, montagevideo’s, rekenmodules en meer zodat onze klanten alle gewenste informatie tot zich kan nemen. En natuurlijk zijn we telefonisch goed bereikbaar. Daar hebben we een heel mooi team voor.’ 

Gepubliceerd op17 december 2018 om 12:14