De Wkb door de ogen van de bouwer
In de reeks artikelen over het reilen en zeilen van het stelsel van kwaliteitsborging na het ingaan van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), praten we deze keer met Reina Uittenbogaard van Bouwend Nederland en Thijs Harman van Bouw 2000. Eerder interviewden we Martijn Tummers (directeur TloKB), Jennemieke Kleijwegt (voorzitter VBWTN) en Jeroen Stephan (kwaliteitsborger Bouwplantoetsers Nederland).
Uiteraard zijn we ook benieuwd naar de ervaringen van bouwbedrijven met de Wkb. Daarom leggen wij Thijs Harman enkele vragen voor. Thijs ís mede-eigenaar van Bouw 2000. Begonnen als stagiair bij Bouw 2000, nu verantwoordelijk voor nieuwbouwprojecten in opdracht van particulieren. Dit zijn bij uitstek projecten die onder de Wkb vallen.
Thijs Harman, Bouw 2000
Wat is er veranderd voor jou als bouwer met de komst van de Wkb?
“Zo heel veel is er voor mij niet veranderd”, antwoordt Thijs. “In wezen is het bouwproces niet gewijzigd en daardoor hebben de we interne werkprocessen niet hoeven aanpassen. Het vergunningstraject is aangepast en er is een nieuw gezicht op de bouwplaats, de kwaliteitsborger. En dat heeft wel invloed op ons werk.
De Omgevingswet maakt bij de bouwaanvraag onderscheid tussen een technisch en een ruimtelijk deel, de zogenaamde knip. Nadat de gemeente de omgevingsplanvergunning heeft afgegeven, is het de kwaliteitsborger die de technische bouwkwaliteit controleert op de wettelijke eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving. Samen met de kwaliteitsborger stellen wij de risicobeoordeling en het borgingsplan op voor de bouwmelding. Als bouwer moeten we daarom meer vastleggen en checklists per project bijhouden voor het opleverdossier en het dossier bevoegd gezag. We doen dat nu nog met Excel-sheets maar binnenkort gebeurt dat via ons CRM-systeem.”
Over de samenwerking met de kwaliteitsborger zegt Thijs: “In de projecten hebben we intensief contact met de kwaliteitsborger. De afspraak met onze klanten is dat wij voor hen een kwaliteitsborger inschakelen en het contact met hem onderhouden. We willen graag een goede band met de kwaliteitsborger. Je moet het immers samen gaan doen. Daarom kozen wij ervoor met één kwaliteitsborger te werken, dat is PlanGarant geworden.”
Hoe kijken jouw klanten aan tegen de Wkb?
Thijs: “Onze opdrachtgevers zijn particulieren. Zij hebben geen kennis van de Wkb is onze ervaring. Het leeft niet onder hen. Aan ons de schone taak om de klant te informeren over de nieuwe aanpak met de Wkb. Hun reactie is vaak ‘we gaan dus meer betalen’. Ik vertel hen dat het uitgangspunt was dat de kosten voor leges omlaag zouden gaan. Maar dat zie ik in de praktijk niet, helaas. Uiteindelijk wil de opdrachtgever gewoon een deugdelijk gebouwd huis en een bruikbaar opleverdossier.”
Lees het complete artikel op de KiK-site!