Deel deze spotlight

Rustig eten in een druk restaurant

Tekst
BeeldAsona Benelux BV

Sinds haar oprichting in 1978 heeft Asona een grote verscheidenheid aan unieke akoestische materialen voor geluidsabsorptie op de markt gebracht. Doel en filosofie van het Nederlandse bedrijf is verbetering van het akoestisch klimaat in het algemeen en het verbeteren van de ruimteakoestiek door het reduceren van de nagalmtijd. Het resultaat? Een comfortabele leef- en of werkomgeving.

Op dit moment doen we veel projecten in de horeca. Akoestiek is daar jarenlang een on - dergeschoven kindje geweest, maar inmiddels zien veel horeca-eigenaren het belang van rustig eten in een gezellig druk restaurant’, vertelt accountmanager Robert Makker van Asona. ‘Zo doen we alle Loetjes in Nederland en zijn we recent begonnen met de eerste Van der Valk-vestigingen.’

AMBIANCE

‘En ook restaurant Ome Pietje koos voor onze producten. Dit bourgondisch restaurant met vestigingen in Beverwijk en Haarlem had te kampen met akoestische problemen. Nadat de plafonds van beide locaties zijn behandeld met Sonaspray kennen de ruimtes een fijne akoestiek. We hebben de ambiance van de restaurants echt een boost gegeven. Een goede akoestiek maakt een ruimte vele malen aangenamer. Of het nu gaat om een restaurant, een ziekenhuis of de lobby van een hotel. Of een advocatenkantoor. Laatst hebben we ook het bedrijfsrestaurant van Baker McKenzie getransformeerd tot een ruimte waar je zowel prettig kunt werken als sfeervol kunt eten.’

Naast bovengenoemde bedrijven kiezen ook HNK, Regus en andere grote namen voor Asona. Niet gek, gezien de vakkundigheid en de betrokkenheid van het team. Is een klus extreem qua omvang of tijdschema? Geen probleem voor het team van Asona. 

'Een goede akoestiek maakt een ruimte vele malen aangenamer. Of het nu gaat om een restaurant, een ziekenhuis of de lobby van een hotel.’

BOOKING.COM OP VIJZELGRACHT

Het team van Booking.com is gevestigd op diverse locaties in Amsterdam. Een van deze locaties ligt aan de Vijzelgracht. Het kantoorpand, dat jarenlang voornamelijk leeg heeft gestaan, is volledig gestript en gerevitaliseerd. De plafonds in het vijf verdiepingen tellende pand zijn stuk voor stuk behandeld met Sonaspray. ‘We hebben al eerder samengewerkt met de verantwoordelijke aannemer, hij wist dus al dat we -mede dankzij eigen fabricage- snel kunnen handelen. Het nieuwe, 5.000 vierkante meter grote callcenter is voorzien van Sonaspray in de kleur grijs. De medewerkers van Booking.com kunnen hier ongestoord hun werk doen.’

NATURALIS

Ter optimalisatie van de akoestiek in de 800 vierkante meter grote zalen van het Naturalis Biodiversity Center is de hulp van Asona ingeroepen. ‘In twee maanden tijd is Sonaspray aangebracht op de dertien meter hoge plafonds van de tien verschillende zalen. We kregen per zaal maximaal zeven dagen de tijd om onze hoogwerkers te installeren, de wanden af te plakken en te spuiten. Een uitdagende opdracht die we natuurlijk met beide handen aangrepen. Dit is bij uitstek een klus voor de vakmensen van Asona.’

Tekst: Marieke Pool | Fotografie: Bartek Pekala

Gepubliceerd op20 maart 2019 om 16:38